עשרת הדיברות של זכויות רפואיות לעוסקים בספורט

 

עשרת הדיברות של זכויות רפואיות לעוסקים בספורט

1. עשו ספורט!

פעילויות ספורטיביות ממלאות את חיינו, מעשירות אותנו, תורמות למצב הרוח, ומהוות מפלט של ממש מחיי היומיום ולחצי השגרה. פעילויות ספורטיביות שונות כאשר מבוצעות באופן נכון, מידתי ובטוח, מהוות נדבך חשוב בשמירה על בריאותינו ותורמות לאיכות חיינו ולשקט הנפשי שלנו.


2. היו ערים לסיכונים

לא ניתן להתווכח עם ההשלכות החיוביות והיתרונות בניהול חיים ספורטיביים ופעילים, אבל אי אפשר גם להתעלם גם מהצדדים הפחות נעימים. סיכונים הכרוכים בפעילות ספורטיבית הינם נחלת הכלל של כל מי שעוסק בספורט, בין אם מדובר בספורטאי מקצועי, חובבן, או אפילו אלו שמתאמנים לעיתים רחוקות, וגם אלו שסתם משתובבים עם הילדים בבריכה או בג'ימבורי. במקרים מסוימים, נפגעי פעילות ספורטיבית יהיו גם צופים מהצד או אוהדים. תהא הפעילות הספורטיבית אשר הא, קרוב לוודאי שהיא כרוכה בסיכון מסוים, וחשוב להיות מודעים לכך. מה עושים? שואלים! התעניינו עם מפעיל הפעילות, בדקו באינטרנט והתייעצו עם מאמנים ומתאמנים אחרים באשר לסיכונים הכרוכים בפעילות. כך תוכלו להחליט אם הסיכון הכרוך בפעילות נכון עבורכם.


3. בדקו האם הפעילות מתאימה לכם?

לא כל פעילות גופנית מתאימה לכל מתאמן. לעיסוק ספורטיבי שאינו מתאים לאדם ספציפי עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על מצבו הבריאותי, אשר לעיתים תהיינה בלתי-הפיכות. אז מה עושים? בודקים ומתייעצים עם מדריך הכושר, מתעניינים אצל הרופא הקבוע בקופ"ח, ועם מתאמנים אחרים. אם מתאפשר, בקשו לעשות אימון ניסיון שיתבצע 'בקצב שלכם' ותחת פיקוח מקצועי. העיקר שהפעילות תרגיש לכם בטוחה, אפקטיבית וכמובן, כייפית.


4. התאמנו במסגרת ספורטיבית מורשית וטובה

מעבר להיבטים הרפואיים של פציעות הספורט, פציעות ספורט עשויות להיגרם מקשת רחבה של סיבות, אשר מחלקן הארי ניתן להימנע. לעיתים, מכשור ספורטיבי לקוי שהותקן במכון כושר עשוי להיות הסיבה, או הדרכה ספורטיבית לא נכונה או רשלנית, יובילו לפציעות או פגיעות. איך נזהרים? אם אתם רצים או רוכבים על אופניים – בדקו מראש כי הדרך תקינה ואין מכשולים, בורות או מהמורות. וודאו כי למכון הכושר או מתקן האימונים יש את האישורים הנדרשים וכי האישורים בתוקף, בדקו כי המאמנים מורשים ובעלי תעודות נדרשות. וודאו כי בבריכה יש מציל בכל עת וכי הוא מיומן ובעל תעודה מתאימה. בקשו לסייר במתקן לפני שאתם נרשמים והתרשמו מאיכות הציוד ורמת המאמנים. בקשו לדבר עם מתאמנים אחרים ובחנו את שביעות רצונם. כך למשל, מכון כושר שאינו דורש אישור רופא טרם קבלתכם לאימון אצלו, אינה מסגרת מומלצת. באמצעות בחירת מתקן אימונים טוב, מאמן מקצועי, ומסגרת ספורטיבית מקצועית וטובה, אפשר בהחלט להקטין סיכונים לפציעה!


5. התייעצו עם רופא

אימון או פעילות ספורטיבית ללא בירור רפואי מתאים עובר לכך עשויה להוביל לתחלואה, התפרצות מחלה קיימת, ואפילו למוות במקרים מסוימים. מה עושים? לא מתעצלים! פנו מבעוד מועד לרופא המשפחה שלכם, התייעצו עימו בנוגע לפעילות אותה אתם מעוניינים לבצע, ובקשו לבצע בדיקות תקופתיות. אם אתם מטופלים באופן קבוע ע"י אורטופד או כל מומחה אחר, הרגישו חופשיים להתייעץ גם איתם. אל תזניחו את הביקורות הרפואיות גם במהלך האימונים ושמרו העתקי הבדיקות וסיכומי הביקורים אצל הרופאים. הדבר עשוי לא רק להציל את חייכם, אלא גם לסייע להגן על זכויותיכם בבוא היום. כך, במידה ותפצעו במהלך אימון, תוכלו להוכיח כי הפציעה אינה תוצר של מצב קיים או קודם, לצורך הכרה בזכויותיכם.


6. אל תהיו גיבורים!

כלומר, תהיו גיבורים, אך לא על המגרש, בבריכה, בפארק או במכון. אם אתם חשים ברע במהלך פעילות, מרגישים כי הפעילות מסכנת אתכם, אם הציוד בו אתם משתמשים רעוע או ישן, או שהמדריך אינו נראה לכם מיומן מספיק או אפילו מרוכז כפי שנדרש ממנו– פשוט אל תתאמנו. במידה ואינכם בטוחים כי המסגרת מתאימה לכם, בחרו פעילות אחרת, החליפו מדריך, רכשו ציוד חדש או וותרו על הציוד. עדיף להיות בטוחים ולהתבאס קצת באותו הרגע, מאשר להצטער על כך אחר כך. אולי תרגישו רע בהתחלה, אך העובדות בשטח מוכיחות כי בטווח הארוך מדובר בהחלטה שבהחלט תשתלם לכם.


7 הכי בטוח - ביטוח

נושא הביטוח חשוב לאין שיעור. כמו שלא תחשבו לנהוג בלי ביטוח חובה כך פעילויות ספורטיביות מסוימות צריכות להיות מבוטחות. לעיתים קרובות פציעות ספורט הינן קלות וחולפות מעצמן, או בסיוע טיפול רפואי קצר. במקרים אחרים, חמורים יותר, הנפגע יאלץ לעבור טיפולים ופרוצדורות רפואיות מורכבות ואף יידרש לתקופת שיקום ארוכה. במקרה כזה, עלולים להיגרם למתאמן נזקים כלכליים של ממש. רכישת ביטוחים מתאימים יעניקו לכם לא רק שקט נפשי, אלא גם תמיכה פיננסית אם וחס וחלילה מתרחשת פגיעה או פציעה.


8. בחרו ביטוח מתאים לפעילות הספורטיבית שלכם

דעו שלפעילויות רבות, קיימים סוגי ביטוח שונים ודאגו לרכוש ביטוח מתאים לסוג הפעילות בה בחרתם. כך למשל, אם אתם אנשים של ספורט אקסטרים כגון סנפלינג או טיפוס הרים, תדרשו לרכוש ביטוח מיוחד המכסה פעילות זאת. אם אתם רוצים לעסוק בספורט בחו"ל, תדרשו לביטוח אחר. מכון הכושר אמור לדאוג לבטח את המתאמנים – ודאו כי הוא אכן עושה כן. אם אתם לוקחים חלק בפעילות שאורגנה על ידי מעביד או כל אדם אחר וודאו כי הוא ביטח את הפעילות ואתכם, ואם לא אז דאגו לבטח עצמכם.


9. נפצעתם במהלך פעילות? דעו את זכויותיכם

במקרים שונים של נכות, ליקוי גופני, שכלי או נפשי שארע מחמת פציעה או פגיעה שנגרמה עקב פעילות ספורטיבית, המתאמן עשוי להיות זכאי לזכויות שונות מגופים שונים. חלק מהזכויות מקורן בחוק וחלקן, עשויות לקום מכוח פוליסת ביטוח או התחייבות חוזית עליה חתם המתאמן. לדוגמא: אם הפציעה או הפגיעה נגרמה לאדם במהלך או עקב עבודתו, למשל במהלך השתתפות בפעילות ספורטיבית שאורגנה על ידי מקום העבודה הוא עשוי להיות זכאי להכרה על ידי ביטוח לאומי כנפגע עבודה. אדם שנפגע עקב מעשה, סיכון, מפגע או מחדל של גורם חיצוני, או הדרכה ספורטיבית לקויה, ואפילו התקנת מכשור לא נכון במכון כושר עשוי להיות זכאי לפיצוי מצד אותו גורם אשר היה אמור להיות אמון על בטיחות הפעילות. לכן, דעו כי אם נפגעתם במהלך אימון – אתם עשויים להיות זכאים לזכויות וכסף.


10. אל תוותרו על זכויותיכם

כפי שחשוב להתאמן אצל מאמן מקצועי, גם במידה נפגעים באופן קשה קיימת חשיבות לברר את הזכויות ככל שישנן, באמצעות עו"ד מיומן. על מנת לאתר את הזכויות להן אתם עשויים להיות זכאים במקרה של פגיעה קשה, מומלץ לקיים היוועצות בנושא עם עורך דין מורשה ומנוסה בתחום הזכויות רפואיות עקב פציעות ספורט, ולעיתים אף להיעזר בשירותיו של רופא לשם קבלת חוות דעת מתאימה. חשוב גם לזכור כי על מקרים מסוימים וזכויות שונות קיימת התיישנות על פי דין ובחלוף תקופת ההתיישנות הקבועה בחוק לא ניתן עוד לממש את הזכות. אז מה עושים? אם נפגעתם באורח קשה במהלך פעילות ספורטיבית, וברצונכם לבדוק את זכאותכם לזכויות כלשהן, מומלץ לעשות זאת בהקדם על מנת שלא לאבד את ההזדמנות לממשן.